Home

Algemeen

In dit hoofdstuk geven we een samenvatting op hoofdlijnen.

Anticiperen op nieuwe bestuursperiode
In maart 2022 zijn de verkiezingen en wordt er een nieuw bestuur gevormd. Tot die tijd willen wij gaan inzetten op het afronden van het huidige bestuursprogramma 2018-2022. Daarnaast zien we enkele risico's en aandachtspunten die we in deze kadernota hebben uitgewerkt:
1. Herziening Gemeentefonds;
2. Corona;
3. Vervangingsinvestering en/of grote renovaties.   

Ambities
In de begroting 2021 hebben de volgende ambities uitgewerkt.

Hoofdthema's

Ambities

People

Leefbaarheid en voorzieningen

Sociaal Domein

Wonen (inclusief bouwen en zorg)

Planet

Duurzaamheid (inclusief Cittaslow)

Profit

Recreatie en Toerisme

Wij vinden al deze ambities belangrijk, maar tot maart 2022 willen we expliciet inzetten op duurzaamheid/Cittaslow en wonen, omdat we denken dat de samenleving daar de meeste behoefte aan heeft.

Speerpunten
Onderstaande speerpunten uit de begroting 2021 zijn nog steeds actueel.

Jaar

Speerpunten

2021

• Duurzaamheid;
• Uitvoering Kern en Kader;
• Regiodeal;
• Uitvoering GVVP;
• Omgevingswet;
• Omgevingsvisie/toekomstvisie;
• Doorontwikkeling Sociaal Domein (inclusief preventie);
• Coronamaatregelen*.

*: In de begroting 2021 stond het speerpunt 1,5 meter samenleving genoemd, maar inmiddels is het uitvoeren van coronamaatregelen meer actueel.

Eén van de beslispunten van deze kadernota is om in te stemmen met de bovengenoemde speerpunten. Wij nodigen uw raad uit om een reactie op deze speerpunten te geven. Uw reactie nemen we mee bij het samenstellen van de begroting 2022. In de begroting 2022 worden de speerpunten vervolgens per thema uitgewerkt in doelen.

Bestuursprogramma 2018-2022
In het jaar 2022 zal het laatste stukje uitvoering op het gebied van het bestuursprogramma 2018-2022 plaatsvinden. Het college heeft dertien onderwerpen benoemd die ze voor de nieuwe verkiezingen in maart 2022 gerealiseerd willen hebben. Deze onderwerpen zijn benoemd in het hoofdstuk over het Bestuursprogramma 2018-2022 en zijn input voor de ambities, speerpunten en doelen die in de begroting 2022 worden opgesteld.

Bestedingsvoorstellen en nieuw beleid
Deze kadernota bevat enkel autonome bestedingsvoorstellen. Deze voorstellen beschouwen we als onvermijdelijk en zijn feitelijk bijstellingen van budgetten. We hebben de volgende autonome voorstellen opgenomen. In de bijlage Dynamische Prioriteitenlijst (DPL) lichten we de autonome voorstellen toe.

Nr

Omschrijving

Incidenteel

Structureel 

Autonome voorstellen Kadernota 2022

2022

2022

1

Beleidsintensivering afstand tot de arbeidsmarkt

60.000

2

Sanering asbestdaken in Drenthe

8.700

3

1. Regiodeal 

205.000

2. Regiodeal uitvoeringskosten

80.000

4

Project archief 2020: deelname aan e-depot

70.000

5

Jongerenraad structureel ramen 

5.175

6

Lidmaatschap coöperatieve vereniging Dimpact

22.500

7

Omgevingswet

p.m.

p.m.

Totaal

446.200

5.175

 In de bijlage Dynamische Prioriteitenlijst (DPL) zijn ook alle bestuurlijke voorstellen toegelicht. Er is geen uitsplitsing gemaakt in de bestuurlijke prioritering, omdat we graag eerst input krijgen van uw raad. In de begroting 2022 worden de voorstellen integraal afgewogen en zal prioritering volgen.

Toeristenbelasting
Het recreatieschap Drenthe heeft dit voorjaar een advies voor het tarief van de toeristenbelasting voor de komende jaren uitgebracht.

We stellen voor om voor 2022 de volgende tarieven toeristenbelasting vast te stellen
- Groepsaccommodaties € 0,50 per overnachting;
- Campings € 1,10 per overnachting;
- Hotels/BenB/bungalowparken etc. € 1,50.

Uit het financieel kader (bijlage 1) blijkt dat de tarieven forensenbelasting zijn gekoppeld aan de tarieven toeristenbelasting. Conform het financieel kader wordt voorgesteld om de tarieven forensenbelasting met hetzelfde percentage te laten stijgen als voor de  hotels/BenB/bungalowparken, te weten 20%.

Financiële kaders    
De financiële kaders zijn geactualiseerd. Deze kaders vormen het fundament voor het opstellen van de Begroting 2022.

Geactualiseerde saldi
We  presenteren  de  geactualiseerde  saldi  van  saldo  begroting  (knop  1)  en  budget beleidsintensivering (knop 2).

Knop 1: Saldo begroting
Hieronder geven we een toelichting op de financiële mutaties die hebben plaatsgevonden op knop 1 Saldo begroting sinds de begroting 2021.

Verloop Saldo begroting (knop 1)

2022

2023

2024

2025

Stand Begroting 2021

508.456

201.191

1.052

78.988

Autonome voorstellen BERAP 2021-I

-89.000

-89.000

-89.000

-89.000

Bestuurlijke voorstellen BERAP 2021-I

-13.375

-13.375

-13.375

-13.375

Autonome voorstellen Kadernota 2022

-5.175

-5.175

-5.175

-5.175

Gemeenschappelijke regelingen 2022

-90.130

-74.188

-22.113

47.740

Tariefdifferentiatie toeristenbelasting 2022

120.000

120.000

120.000

120.000

Tarief woonforensenbelasting 2022

25.000

25.000

25.000

25.000

Stand BERAP/Kadernota

455.776

164.453

16.389

164.178

Toelichting: Op de stand van de begroting 2021 brengen we de structurele autonome en bestuurlijke bestedingsvoorstellen uit de Bestuursrapportage 2021-I in mindering. Vervolgens doen we dat ook met de autonome bestedingsvoorstellen uit deze kadernota. Daarna volgt het effect van de geactualiseerde ramingen van de Gemeenschappelijke regelingen (GR'en). Een specificatie hiervan is te vinden in de bijlage. Uiteindelijk voegen we het verwachte effect van de tariefdifferentiatie toeristenbelasting en het effect hiervan op de woonforensenbelasting weer toe en resteert het nieuwe saldo.

Knop 2: Budget beleidsintensivering

Hieronder geven we een toelichting op de financiële mutaties die hebben plaatsgevonden op knop 2 budget beleidsintensivering sinds de begroting 2021.

Budget beleidsintensivering (knop 2)

2022

2023

2024

2025

Stand Begroting 2021

719.011

1.003.660

1.115.772

1.115.772

Autonome voorstellen Kadernota 2022

-446.200

Stand BERAP/Kadernota

272.811

1.003.660

1.115.772

1.115.772

Toelichting: In deze Kadernota wordt voorgesteld om in te stemmen met de autonome incidentele bestedingsvoorstellen 2022. Deze voorstellen zijn in bovengenoemd overzicht verwerkt.

Interpretatie van de uitkomsten
Zowel de uitkomsten van knop 1 en knop 2 zijn voor het jaar 2022 ruim positief. Dat biedt voor de incidentele bestuurlijke voorstellen kansen bij de begroting 2022. Halverwege juni bieden wij u een memo aan waaruit de financiële consequenties van de Meicirculaire blijken en deze kunt u betrekken bij de besluitvorming. De effecten van de Meicirculaire op de meerjarenraming verwerken we in de begroting 2022.

Deze pagina is gebouwd op 07/19/2021 17:18:49 met de export van 07/19/2021 17:07:38